سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم در دلش است . [امام عسکری علیه السلام]


ارسال شده توسط امید پیشگر در 87/10/12:: 9:39 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

بر خلاف مشهور که علم را به حوزوی (کلام، فقه و اخلاق) و دانشگاهی (علوم تجربی و ... ) تقسیم می کنند ما به پیروی از حضرت آیة الله جوادی آملی حفظه الله قائل به چنین تقسیمی نیستیم.

در یک تقسیم بندی کلی تمام علوم را می توان به دو بخش تقسیم کرد: 1. علومی که از قول خدا بحث می کنند (خدا چه گفت؟) و علومی که از فعل خدا بحث می کنند (خدا چه کرد؟). بر اساس این دیدگاه تمام علوم، اسلامی و مصداق علم در لسان ثقلین خواهند بود.

اما بحث ثواب علم را باید در دو حوزه مستقل بررسی کرد: 1. آموختن علم (طلب علم) 2. داشتن علم (عالم بودن)

ثواب علم آموزی: هر کار غیر حرام و مکروهی که برای تقرب به خداوند متعال انجام شود مثاب خواهد بود و این امریست مسلم که طلب علم نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

ثواب علم داری: عالم بودن به هر علمی بدون اینکه عملی را در پی داشته باشد گرچه در این دنیا فضل و برتری محسوب می شود، اما مثاب بودنش در قیامت محل تامل است.

دارنده علمی در آخرت مثاب خواهد بود که بتواند علمش را به صحنه قیامت بیاورد؛ زیرا قرآن کریم می فرماید: من جاء بالحسنة فله عشر امثالها 160/ انعام ( و 89/ شعراء ، 84/ صافات ، 84/ قصص ) و نفرمود من عمل بحسنة یا من کان عنده حسنة. از این رو در شرح حدیث من حفظ على أُمتی أَربعین حدیثا ینتفعون بها بعثه الله یوم القیامة فقیها عالما گذشته از ضعف سندی این روایت و برخی روایات متشابه، باید گفت کسی عالم فقیه محشور می شود که بتواند علمش را به صحنه قیامت بیاورد. علمی سالم به صحنه قیامت می رسد که بتواند از معرکه سکرات جان سالم به دربرد و این نمی شود مگر آنکه علم با جان عالم پیوند خورده باشد. وقتی علم به جان عالم گره می خورد که عالم به آن علم عمل کرده باشد و این مضمون کلام رسول خدا صلی الله و علیه و آله است که فرمود: یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَکَ اللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى الْجَنَّةِ.

بر اساس این تحلیل:

1. آنچه از برخی بزرگان مبنی بر تمسک به ظاهر روایت من حفظ على أُمتی أَربعین حدیثا ... نقل می شود، جای تامل خواهد داشت.

2. ثواب علم تنها در دو جا خواهد بود؛ در طلب و در عمل و نه در حمل تنها.

ولکن اگر این حمل به قصد رساندن این علوم به دیگران جهت تعلیم آنان باشد از باب مقدمه کار خیر (بالمعنی المطلق) مثاب خواهد بود.       


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
عینیت در روح؛ مثلیت در بدن
فرزند نسلی - فرزند علمی
قیامت قائم است
هدایت و ضلالت
حیات ایمانی
مظهر خدا - مظهر شیطان
مذمت پیروی از اکثریت
جبر و اختیار
علم غیب و اختیار
سخن سید مرتضی (ره) در باره علم امام
علم و عمل
ثواب علم
اهم و مهم در غدیر
نسبیت یا ثبات اخلاق
اثاره و تزکیه
نوروز
نقدی بر روایات نوروز
اعدام مرتد و آزادی در انتخاب دین
عذابهای بی مثال
التعجب
کمال و جمال یوسف علیه السلام
انتخابات خرداد 88
بقیع
«عبدالله بن جبرین»
فحش
سه ماموریت حضرت امام ره
اختاپوس
ساعت صفر
کنترل جمعیت
ادخال سرور
تحریف قرآن
آب و آتش
مادر بتها
نام امام علی(علیه السلام) در قرآن
آیات غدیر
اثر گناه و عمل صالح
اکثر مؤمنین مشرکند
شمشیر به دست پیامبر رحمت
چقدر عمر کرده ای؟
لبیک به دعوت شیطان
یادی شگفت از شهید شهریاری
بایدها و نبایدهای هیئت
چرا دانستن مشکل رفتار ما را حل نمی کند؟
شما جزء کدام گروه کوفی هستید؟
فرزندان عاشورایی
چرا در اروپا می بارد؟
دین افیون ملتهاست؟!
چرا باران نمی بارد؟
غلو و خرافه
موسیقی حرام فقر می آورد
اسلام و برده داری
راه نجات از فقر و تنگدستی
راههایی برای ثروتمند شدن
درنگی در اربعین شهید مطهری ره
پاسخ به شبهه عقلی اولین اربعین
بر وصیت پیامبر خدا (ص) چه گذشت؟
وحشت از یک جمهوری اسلامی دیگر
مهمترین کمبود انقلاب مصر و تونس
چرا حکومت اسلامی؟!
بخشش بی توبه
یک شبهه در حکومت ائمه علیهم السلام
علت حضور غلام و کنیز در خانه اهل بیت علیهم السلام
مهمترین مسأله دنیای اسلام
ترازوی عقل در معارف دینی
گناه نقد؛ عذاب نقد
عجیب ترین وعده خدا به مؤمنین
«چرایی» احکام شرعی
چهارشنبه سوری
همه باید قدر این نظام را بدانند
حوادث ژاپن از نگاه قرآن
کجای این عدل است؟!
علم به شهادت و شبهه خودکشی
سکوتی که باید شکست!
ماجرای تولد رهبری
بحرین حکایت دیگری دارد
کمترین کاری که می شد با عربستان کرد
چرا هر که گناهش بیش پولش بیشتر؟
فقط زنان مدرک دار و یه کاره فرهیخته اند!؟
مرده های عمودی
معارفی از 30 جزء قرآن کریم
صحنه سازی برای امتحان
وقتی ماهواره به خانه بیاید
لطایف ماه رجب
اختراعات هم مخلوق خدایند
اصرار عجیب معاویه در مورد فضایل علی علیه السلام
غیرت خشونت نیست
دو عکس با دهها سال فاصله
درمان وسواس
بترس از گناه ناچیز
مهم ترین رویدادهای قرآنی در ماه رجب
ماجرای فُطرُس بین قبول و انکار
فطرس چه نوع فرشته ای بود؟
بررسى روایات فطرس ملک
سه ماه ویژه، سه شب ویژه
لطایفی از روزه ماه شعبان
از نیمه شعبان غفلت نکنیم
مال حرام زیر ذره بین
ترتیب ورود به جهنم
خود را از آتش حفظ کنید
نظم ریاضی در معارف دینی
سه شاکی در قیامت
سفر از نوعی دیگر اما اصلی
دلداری عارف
شیطان دربند
گواهی چهره ها
مصائب آرام بخش
هدف از جنگ، شهادت نیست
عید فطر عربستان، غلط از آب درآمد
کلاه شرعی حرام را حلال نمی کند
تلاش برای لقمه حلال و آثار آن
شباهت سعودی به رجوی و اسلمی
دانستنیهایی درباره قربانی
بازخوانی خطبه غدیر
سخنان امام حسین علیه السلام
محرم و صفر
احکام
لینکهای مفید
مهدویت
اذکار و ادعیه
اهل بیت علیهم السلام
اخلاقی
مناسبتهای ملی
اخبار مفید و جالب
مناسبتهای دینی
قرآنی
لینک‌های روزانه
پوندها