• وبلاگ : مقالات
  • يادداشت : حجاب؛ بدون افراط و تفريط
  • نظرات : 1 خصوصي ، 26 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + يکي از مدرسان حوزه علميه قم 
    با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد محترم
    از دقت نظر حضرتعالي و تبيين بسيار عالمانه مباني ديني و مبارزه با جهل و تعصب به سهم خودم کمال تشکر را دارم.
    پاسخ

    سلام عليکم و رحمة الله. از لطف و تشويق شما متشکرم
    + بابايي 
    درود
    + کنيز الزهرا 
    سلام....
    حجاب حضرت زهرا هيچ گاه افراط نبوده ، و نخواهد بود....
    با اين نوشته هاتون دل حضرت زهرا رو به درد آوردين!!!!

    پاسخ

    عليکم السلام. حجاب زهراي مرضيه سلام الله عين عدالت بود.اينکه تصور نادرستي از حجاب آن حضرت داشته باشيم و اين تصور خود را بي توجه به نظر کارشناسان دين، واجب بدانيم مي شود افراط.کمر علي عليه السلام را افراطيون شکستند و دل زهراي مرضيه سلام الله عليها به درد آوردند. جَاهِلٌ مُتَنَسِّك‏
    + حسين 
    واقعا اين بود جواب بنده؟
    ما تکفيري و داعشي هستيم يا شما که هر کس مخالفتان باشد سريع مي گويد داعشي؟ آنهايي تکفيري هستند که مرگ برضد ولايت علي را قبول ندارند اما مرگ بر ضد ولايت فقيه جزء دينشان شده است. کساني که وقتي نمي توانند جواب طرف مقابل را بدهند، سريع مي گويند تکفيري هستي و او را متهم مي کنند.
    لطفا جواب بدهيد، واقعاً من نمي دانم علما از کجا اين فتوا را درآورده اند. قطعاً نه خدا و نه اهلبيت عليهم السلام نگفته اند که زن مي تواند در مقابل برادر و پدر و عمو ، اينگونه بيايد.
    به جاي انگ زدن و تهمت زدن، جواب بدهيد.
    پاسخ

    1. دوباره ببيند. شما اصلا سوالي نکرديد که جوابي بشنويد؛ يک ابراز ناراحتي کرديد و بعد بد و بي راهي به ما گفته ايد (تقليد کورکورانه) و يک ادعايي هم کرديد که قرار شد دليل و سندش را ارائه کنيد. 2. بنده هم نوشتم مقلدين کور کساني اند که بي منطق، چشم مي بندند و دهان باز مي کنند. و دوباره تکرار مي کنم: هر کس مخالف دليل عقلي و نقلي باشد و آسمان را به ريسمان ببافد و بر باورهاي بي منطق پافشاري کند داعشي يعني بي منطق است. و اين اهانت نيست بيان حال آن فرد است. 3. اين بار سوال کرديد که اين هم جوابش: اگر علماي گرانقدر ما فتوايي مي دهند روشمند است يعني با تکيه بر دليل عقلي و نقلي است. اگر به دنبال دلايل فتوا مي گرديد خدمت ايشان برسيد و از ايشان بپرسيد يا به کتابهاي فقهي ايشان مراجعه کنيد. هر چند عقل مي گويد بعد از مراجعه به متخصص نيازي به دانستن دليل نيست مانند اينکه هيچ عاقلي از دکتر نمي پرسد چرا تو اين نسخه را براي من نوشتي. 5. نگاه بدبينانه شما به موضوعاتي که برشمرديد بر خاسته از باورهايي است که دليلي ندارند و به جايي بند نيستند براي روشن شدن اين موضوع براي خودتان، آنچه ادعا مي کنيد را با دليل معتبر عقلي و نقلي ثابت کنيد بعد با استناد به آنها نظر مخالف را رد کنيد و به آن بتازيد. 6. براي امتحان همين سه ادعايي که تا الان کرديد ثابت کنيد (1.جريان حضرت زينت س، 2. آن شعار جزء دين شده است، 3. قطعاً نه خدا و نه اهلبيت عليهم السلام نگفته اند که زن مي تواند در مقابل برادر و پدر و عمو ، اينگونه بيايد) تا معلوم شود روي حساب حرف مي زنيد و اهل منطق هستيد و حساب شما از کساني که اهل منطق نيستند و داعشي مسلکند جداست.
    + حسين 
    طبق فتواي همه علما، زن مي تواند در مقابل محارم مرد مثل برادر و دايي و عمو و پدر و ... فقط عورتين را بپوشاند!!! يعني با يک لباس زير مي تواند بيرون رفت و آمد کند!!!!
    البته گفته اند اگر خوف فساد هست مرد نبايد نگاه کند! يعني زن هرگونه خواست بيرون بيايد و مرد نگاه نکند!؟
    من نمي دانم آيا مرد باغيرتي در دنيا پيدا مي شود که اين حکم را قبول کند؟ کدام برادر و پدر و عموي با غيرتي اجازه مي دهد محرمش اينگونه باشد؟ آيا شما راضي مي شويد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اين است نتيجه ي تقليد کورکورانه
    و شما هم کورکورانه از همين علما تقليد کنيد.
    حتما در نظر جنابعالي، حضرت زينب که آخر شب با برادران خود به زيارت پيامبر مي رفتند و چراغها را هم خاموش مي کردند، افراطي کار مي کردند.

    پاسخ

    ما تابع ديني هستيم که اصولش را با دليل پذيرفته ايم و فروعش را به حکم عقل با پيروي علمي از کارشناسان خبره دنبال مي کنيم.از هوا و هوس و مخلوط کردن دين با سليقه و افراط که نمايش آن در داعش سني و تفکر داعشي شيعي است به شدت بيزاريم و حساب آنها را از خط قرآن و آل محمد (ص) جدا مي دانيم همان گونه که خط خوارج خشک مغز را از خط اسلام جدا مي دانيم هر چند آنها خود را مسلمان تر از علي (ع) مي دانستند.سند اين داستان آخر را هم آدرس دهيد بررسي مي کنم. آنگاه اظهار نظر خواهم کرد.
    + نادري 
    گويا متوجه عرض بنده نشديد.
    عرض بنده اين بود که چرا در جايي که فعل معصوم و غير معصوم با هم تعارض مي کند، شما فعل غير معصوم را حجت مي دانيد؟ اگر ادعاي شما اين است که حضرت زهرا در برخي مواقع پوشيه نمي زده است، خوب اين را مطرح کنيد ديگر چرا مي گوييد چون زن امام و شهيد بهشتي پوشيه نمي زدند پس پوشيه افراط است؟ چرا وقتي کسي مي گويد حضرت زهرا و حضرت زينب سلام الله عليهما پوشيه مي زدند شما فعل آنها را با فعل غير معصومين تطبيق مي دهيد؟
    بله دين را علما به ما رساندند، اما نه علمايي که نظرات شخصي خود را به خورد مردم مي دهند. علمايي که روايت را به مردم مي رسانند. کساني مانند شيخ صدوق و مجلسي و شيخ حر عاملي دين را به مردم رساندند. وإلا اگر دين از همان ابتداي غيبت صغري در دست علمايي مثل علماي کنوني مي بود که هيچ چيزي از آن باقي نمي ماند. خودشان را براي مردم حجت کرده اند و به جاي اينکه کلام معصوم را به مردم برسانند مي گويند شما هيچ چيزي از روايت نمي فهميد و بايد از طريق ما به روايت برسيد. بابيت را به نوعي ديگر قائل شده اند و شما هم قطعاً همين بابيت را قبول داريد. در حاليکه در زمان معصومين و نيز در اوائل غيبت کبري هرگز اينچنين نبود. علماي قديم هم هرگز فعل و قول خود را حجت نمي دانستند بلکه روايت را به دست مردم مي رساندند. کسي مثل شيخ صدوق وقتي مي خواهد رساله بنويسد، من لا يحضره الفقيه مي نويسد که از اسمش پيداست يعني چه؟ کليني و بقيه هم همين کار را مي کردند. اما علماي کنوني به جاي قال الصادق مي گويند قال شيخ و آخوند و ملا و در نهايت هم قال أنا.
    سخن بر سر اين است که چرا افعال ايشان را حجت مي دانيد؟
    وقتي رهبري در شب ماه رمضان شعر مي خواند و ما رواياتي بر خلاف اين مي بينيم ديگر نبايد توجيه کنيم و بايد بگوييم کار ايشان اشتباه است.
    اينکه بگوييم ايشان اشتباه ندارند، يعني وليجه ، يعني همان که بايد از او برائت جست.
    سخن فقط بر سر اين است که ما هستيم و روايت، و لا غير. هيچ وظيفه اي غير از سخن معصوم نداريم.
    پاسخ

    قدري توجه و دقت بد نيست. 1. بنده در کجا نوشته ام فعل آقاي فلان و يا همسر ايشان حجت است؟ عکسها نمونه ايست براي احکام نقل شده ؛ نه دليل آنها 2. براي بنده (برخلاف شما) فرقي بين زراه و مراجع ديروز و امروز و فردا وجود ندارد. همگي واسطه اي علم الهي هستند به ما 3. مقام معظم رهبري که شعر مي خواند، خود مجتهد است کارشناس دين است رواياتي که شما ديده ايد را هم ديده است مقلد فهم اشتباه شما از روايات که نيست. 3. نه خود ايشان و نه کس ديگري مراجع عظام تقلبد را معصوم و بري از اشتباه نمي دانند. 4. اين که ما هستيم و روايت و لاغير از غلط ترين حرفهاي رايج است که امثال داعش را تحويل جامعه اسلامي داده است. 5. حرف درست اين است که ما هستيم و قرآن و اهل بيت (ع) و نه روايات، (نوشته اي که امروز در دست من و شماست که امام صادق(ع) نيست) و عقل که حجت باطن است. لطفا روي پاسخهاي داده شده کمي انديشه کنيد تا تکرار مکررات نفرماييد در غير اينصورت از تاييد و پاسخ به شما معذور خواهم بود. موفق باشيد.
    + نادري 
    سلام
    خلق را تقليدشان بر باد داد
    به گمانم شما هم مانند بسياري از حوزويان و علما، روايات وليجه و رياست را نديده و نشنيده ايد. همان که در زيارت جامعه کبيره مي خوانيم «برئت إلي الله من اعدائکم و ... و من کل وليجة دونکم» مي دانيد وليجه اي که بايد از آن برائت جست چه کسي است؟ کسي است که تمام افعال و اقوال او را حجت بدانيم. يعني صفتي که مخصوص امام است براي غير امام قرار دهيم. امام صادق عليه السلام فرمودند: رياست از دو گرگ درنده در ميان گله بي چوپان بدتر است و فرمودند ملعون است که قصد رياست کند و حتي به فکر آن باشد. بعد که راوي پرسيد رياست يعني چه ؟ حضرت فرمودند «إياک أن تنصب رجلا دون الحجة فتصدقه في کل ما قال» يعني همين کاري که شما و امثال شما داريد مي کنيد. ما چهارده معصوم بيشتر نداريم اما شما آن را به هزاران هزار نفر افزايش داديد. تمام علما و شهدا و مسئولين و مراجع و ... را حجت مي دانيد. اگر رهبري کتاب شهدا بخواند شما هم مي خوانيد، بگويد براي غير امام حسين سينه زني و نوحه خواني نکنيد شما هم نمي کنيد. بگويد مولوي اصول اصول اصول دين است شما هم مي گوييد هست و ... . و اين دقيقاً همان وليجه اي است که بايد از آن تبري جست.
    حضرت فرمود سينه اي که از چرک پر باشد بهتر است از سينه اي که از شعر پر باشد. آنگاه مي بينيم که رهبري هزاران هزاران شعر حفظ هست و همه جا مي خواند و ترويج مي کند.
    شعر خواني در شبها و در کل ماه رمضان مکروه است، آنگاه رهبري در شب ماه رمضان!!! جلسه شعر خواني دارند!!
    بيش از 30 جلد کتاب در مورد شهدا ترويج کرده اند و نام برده اند و تقريظ نوشته اند، چند جلد کتاب در مورد اهلبيت معرفي کرده اند؟ عباس دست طلا و دا و خاکهاي نرم کوشک و ... را همه مي خوانند اما هيچ کس از زندگي ائمه هيچ خبري ندارد.
    کاري کرده ايد که عشق مردم به امام و رهبري بيش از عشق انها به اهلبيت باشد. براي فوت امام مردم چهل روز عزاداري کردند و هيچکس هيچ حرفي نزد ولي اگر کسي ايام محسنيه بگيرد همه به او چيز مي گويند و خود رهبري مي گويد براي غير امام حسين نوحه خواني و سينه زني نياز نيست. آري براي شهدا هيچ اشکالي ندارد براي اهلبيت اشکال دارد.
    نمي دانم با دين مردم چه کرده ايد؟

    + نادري 
    آقاي مفسر گرانقدر، چند روايت در مورد ولايت فقيه داريم؟ چند روايت در مورد پوشيه داريم؟ در جايي که فقها تنها بايد به عنوان واسطه رساندن روايات به دست مردم باشند، آنها را جانشين معصوم و به عنوان ولي امر قرار داده ايد در حالي که کسي جز معصوم ولي امر نيست. با 6 روايت ضعيف السندي که هيچ دلالتي بر ولايت فقيه ندارد، مساله اي را به خورد مردم داده ايد که هيچگاه در زمان هيچ يک از علما اينگونه نبود. واقعا از «فارجعوا الي رواة احاديثنا» ولايت بيرون مي آيد؟ اين دقيقا مثل فاسئلوا اهل الذکر است، دقيقا مثل رجوع دادن مردم در زمان حيات اهلبيت عليهم السلام به کساني مثل زراره و ... هست چه ربطي به ولايت داشت؟ حال که ولايت را اثبات کرديد فعل و قول آنها را همانند معصوم حجت مي دانيد! در حاليکه بر فرض محال که ولايت داشته باشند، فقط قول آنها حجت است چون فرض بر اين است که سخن آنها بر اساس سخن معصومين است. اينکه رهبري فلان کتاب را خوانده و فلان ورزش را دوست دارد و زنش فلان جور لباس مي پوشد و ... که حجت نيست. مگر تمام افعال رهبري بر اساس سخن معصوم است؟ اينکه سالها تبليغ فرزند کمتر کردند، بر اساس سخن معصوم بود؟ اينکه مولوي اصول دين است سخن معصوم است؟ مگر اهلبيت لباس مشکي نمي پوشيدند؟ پس چرا آقايان مراجع نمي پوشند؟ و هزاران مسأله ديگر که دقيقا بر خلاف روايات است که اگر خواستيد دهها نمونه آن را برايتان مي نويسم.
    شما را به خدا قسم شما که استاد حوزه هستيد و نان امام زمان را خورده ايد با سخن معصوم حرف بزنيد.
    من نمي فهمم شما فعل معصوم را با فعل غير معصوم تفسير مي کنيد؟ حضرت زهرا و حضرت زينب سلام الله عليهما پوشيه و نقاب مي زدند، آنگاه شما فعل آن دو بزرگوار را رها کرده ايد و به فعل زن شهيد بهشتي!!! تمسک مي جوييد؟ إنا لله و إنا إليه راجعون.
    امام صادق عليه السلام به امثال شما فرمود اي جوانان تقوا داشته باشيد و دنبال رؤسا راه نيفتيد. غير خدا وليجه نگيريد. به خدا قسم من براي شما بهتر از آنها هستم.
    واقعا اگر اعتقاد داشتيم امام صادق عليه السلام بهتر از بقيه هست، اقوال و افعال ايشان را با افعال ديگران تفسير نمي کرديم و تخصيص نمي زديم.
    واي بر شما که اينگونه در خانه اهلبيت عليهم السلام را بسته ايد...

    پاسخ

    سلام بر برادر يا خواهر گرامي. از نوشته شما پيداست که درد دين داريد اما شناخت درستي از مباني و منابع دين نداريد. موضوعات متعددي را در هم تنيده ايد که گره گشايي از آنها و اصلاحشان مجال ديگري مي طلبد. اينقدر عرض کنم ما که پيامبر ص و امامان معصوم ع را نديده ايم و ارتباطي با ايشان نداريم بنابراين دينمان را از گذشته تا امروز از علمايمان که روشمند از سخن و سيره آنها آگاهند آموخته ايم. اگر قرار باشد سخن ايشان حجت نباشد به طريق اولي حرف امثال شما و اسلامي که شما آدرس مي دهيد بي ارزش خواهد بود. بفرماييد شما خودتان سخنان و سيره اي که از حضرات معصومين نقل مي کنيد را ديده ايد يا شنيده ايد؟ يا اينکه از طريق امثال همين علمايي که به آنها تاخته ايد روايت و سيره اي به گوشتان خورده است؟ چه کسي گفته است که زهراي مرضيه (س) در مقابل نامحرم هميشه رويند و نقاب و پوشيه مي زده است؟ روايتي که شيح الطائفه مرحوم شيخ طوسي در امالي نقل مي کند اين توهم را از ذهن مي زدايد. (ر.ک به مقاله پي نوشت). چه کسي گفته است ولي فقيه معصوم است و يا فعل او و بستگانش حجت است؟ (ر.ک به کتاب ولايت فقيه آيت الله جوادي آملي). بگذريم. بنده پيشنهاد مي کنم ابتدا با مراجعه به کارشناسان فن درکي درست و باوري صحيح نسبت به موضوعات ياد شده به دست آوريد و بعد ان شاء الله دست به کار شويد و اظهار نظر عالمانه بفرماييد. موفق باشيد
    + علي 
    به نظرم حجاب همسر امام و شهيد بهشتي افراطي است
    چون براي پير زنها لازم نيست كه موهايشان را بپوشانند
    البته طبق قائده خودتان نه مرحوم امام و شهيد بهشتي
    پاسخ

    «پير زنها لازم نيست كه موهايشان را بپوشانند» اين نظر شماست؟ اگر نه؛ بفرماييد کدام مرجع گفته است: «پير زنها لازم نيست كه موهايشان را بپوشانند»؟با دقت بيشتري و با توجه به قيود مطرح شده، مسأله را ببينيد آنگاه اظهار نظر بفرماييد.
    + عرفان 
    شايد افراط در حجاب يعني اينكه شما در مقابل محارم هم رعايت حجاب كنيد كما اينكه نمونه هايي از خانم هاي مذهبي هستند كه در برابر پدر شوهرشان كه محرم آنها هستن چادر ميپوشند و امثال اين

    پس جمع بين فتوا(پوشيه عفاف است و بنده از آقاي كيائي كه رئيس استفتائات و اعلم دفتر قم هستند سئوال كردم ايشان فرمودند مستحب است پوشيه زدن ) و بيان آقا اين ميشود كه شما افراط نكن ،مقابل محارم حجاب بگيري اين ميشود افراط در حجاب

    پاسخ

    کاملا درست است اين هم مصداقي از افراط است ولي منصر در همين مورد نيست و هر آنچه که افراط در حجاب تلقي شود را در بر مي گيرد. معناي افراط هم که روشن است (فراتر از حد تعيين شده) که بي ترديد پوشاندن صورت هم مصداقي از آن است. مصداق بودن اين مورد را حضرت آقاي فلاح زاده کارشناس و متخصص پاسخ به مسائل شرعي دفتر مقام معظم رهبري تاييد کردند (پي نوشت مقاله).
    + هادي 
    با سلام
    چند كلامي دوست گرامي
    اولا : از سال 1337 تا 1343 در حوزه علميه قم به تحصيلات عالى در فقه و اصول و فلسفه ، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آيت الله العظمى بروجردى ، امام خمينى ، شيخ مرتضى حائرى يزدى وعلامه طباطبايى استفاده كردند
    ثانيا: حضرت آيت الله فاضل لنكراني مي فرمايد ايشان اهل نظر و اجتهاد هستند. 20 سال پيش (قبل از انقلاب) وقتي در مشهد بودند. پرسيدم چه چيزي تدريس مي كنيد مي فرمودند مكاسب از مهم ترين و مشكل ترين كتب علمي ماست.
    ثالثا : چند تن از علما اجتهاد ايشان را تاييد كرده اند حضرات آيات: لنكراني ، مومن و جوادي آملي و ....
    رابعا : آقاي گلپايگاني رئيس دفتر ايشان در شرح برنامه هاي روزانه ايشان ميفرمودند ايشان هر روز بعدظهر ثبت مطالعه تخصصي فقه كه براي تدريس هفتگي دارند


    هادي اهل گرگان
    پاسخ

    سلام بر جناب آقاي هادي اهل گرگان. نوشته هاي آن دوست گرامي تطابق عجيبي با اظهار نظرهاي محسن کديور دارد که بنده نيز نقدي به گوشه ي از آن نوشتم و در سايت تبيان منتشر شد. سايت خود کديور هم منتشر کرد.
    + رهبرم سيدعلي 
    شما فقط گير دادي كه نظر آقا اينه
    آقاي خامنه اي اجتهادش رو از كي گرفته
    چقدر درايت روايي دارد
    لطف كنيد تعداد عالمي كه به ايشان اجازه اجتهاد دادن رو روي وبلاگتون بزاريد يا اينكه اصلا ايشون چند سال درس خوندن رو براي ما بياريد
    ايشون كه در جواني كارشون خواندن رمانهاي غربي بوده و مجلس گرفتن با اخوان ثالث و نيما و... شعر و شاعري
    بعد هم كه نزديك انقلاب شد افتادن زندان
    بعد انقلاب هم كه شدن عضو شوراي فرهنگي و رئيس جمهور
    وبعد فوت امام هم ايشون شدن رهبر البته اول قانون بود كه مرجع تقليد بشود رهبر، ولي چند ماه قبل از فوت امام يشنهاد اجتهاد شد و با اجتهاد ايشون شدن رهبر البته بدانيد كه ايشان دو بار برا رهبري انتخاب شدن يكبار هم در شهريور انتخابات شد
    الان هم كه شبانه روز دارن كارهاي سياسي ميكنن و كتاب شهدا ميخونن
    سئوال من اينه علمايي كه مرجع هستند و بودند حداقل روزي 7ساعت براي درس خارج وقت ميزارن
    ايشون اين وقت رو كي داره كه بزاره دائما ديدار دارن و مطالعات و ...
    اصلا
    ايشون هم ممكنه اشتباه كرده باشد مثل قضيه نسل كشي شيعه كه ايشون اعتراف كردن
    خنده دار است كه شما نظر آيت الله خويي و بروجردي رو با ايشان مقايسه ميكني

    پاسخ

    اول اينکه : نظر آيات عظام سيستاني و مکارم شيرازي را هم در نظرات کاربران بخوانيد و ببينيد که اگر آيت الله العظمي خامنه اي پوشيه را لازم نمي دانند حداقل جايز مي دانند (متن مقاله)؛ اما دو مرجع بزرگوار ياد شده در شرايطي جايز هم نمي دانند. دوم اينکه : اين روش تنها مخصوص شما خواهر يا برادر گرامي نيست. مثل شما کم نديده ام که اول به حکم حمله مي کنند اگر ديدند درست است براي نپذيرفتنش به دانش حکم کننده حمله ور مي شوند.
    + آنتي صوفي 
    لطفا عكس هاي زنان داعشي رو برداريد
    چند تن از مراجع (خويي و بروجردي و...) اين گونه حجاب را جايز بلكه واجب ميدانند و شما بايد به آراء ديگر علماء و مقلدين آنها احترام بگذاريد اين مقليدين بنا به دستور الهي نقاب ميزنند و يقين به اين دارند كه اين دستور ائمه است و شما دستور ائمه عليهم السلام را با انتشار اين عكس ها و مقايسه كردن آنها با داعشي ها به سخره ميگيرد
    حالا فاصله بسيار است بين آيت ا... بروجردي و ... كه مي آييد فتواها را مقايسه ميكنيد





    پاسخ

    1. عکس ها انعکاس واقعيت بيروني هستند برداشتن آنها چيزي را عوض نمي کند شما اگر ناراحتيد پوشش آنها را عوض کنيد. 2. آنچه شما آن را دستور الهي و ائمه عليهم السلام خوانديد من و شما و ديگر پيروان اهل بيت ع يقين داريم آيات عظام خامنه اي، سيستاني، مکارم شيرازي (حفظهم الله) بهتر مي شناسند همين بزرگواران حکم به عدم لزوم و در شرايطي حکم به حرمت استفاده از نقاب و پوشيه کرده اند. 3. چند نفر از زنان و دختران امروز ما مقلد آيات عظام بروجردي و خويي (رحمهما الله) هستند؟
    + fatemi 

    با عرض پوزش شما از طرفي در پاسخ به خانم سارا در همين کامنتها استفتاات را نظر خود رهبري نميدانيد و نظر کارشناس مي انگاريد از طرف ديگر نظر حاج آقا فلاح زاده را به رهبري منسوب ميکنيد؟!به عبارتي معناي کلام حضرت آقا را از کلام ايشان در مييابيد!!!ايندو که جور در نمي ايد!

    قطعا شما در جايگاه استاد بنده هستيد و بنده قصد جدل ندارم و لي واقعا استدلالهاي شما در اين مورد قانعم نميکند لطفا در اين مورد بيشتر تامل کنيد!

    موفق باشيد

    پاسخ

    شکي نيست که سخن آقا را خود آقا بايد شرح کند تا ديگر حرف و حديثي در آن نباشد. اما اگر نوبت به توجيه اعضاي دفتر رسيد عرض مي شود اگر آن استفتاء معتبر است سخن آقاي فلاح زاده هم معتبر است. بنده نيز از اصرار بر باطل و جدل براي فرار از حق به شدت گريزان و از آن متنفرم. استدلال بنده روشن است: پوشيه که فراتر از حد شرعي حجاب است بنا بر نظر آيات عظام سيستاني و مکارم اگر جلب توجه کند و انسان را انگشت نما کند حرام است. اگر نکند بنابر نظر مقام معظم رهبري جايز است اما لازم نيست. اين سخن ما بود. اصراري هم بر قانع کردن خواهران و برادران ديني ندارم. در پرتو تاييدات حق باشيد
    + fatemi 

    از پاسخ شما متشکرم اما...

    نمييدانم شما از کجاي بيانات رهبري پوشيه را افراط دانسته ايد در حاليکه تا جايي که ميدانيم ايشان تعبير پوشش عفاف را براي اين مورد به کار برده اند

    مثالهايي که عرض کردم براي اين بود که بگويم شما نميتوانيد صرف اينکه زنان داعشي پوشيه ميزنند بگوييد اين لباس مخصوص ايشان است اينان چادر هم دارند،مقنعه ميپوشند پس...

    همانطور که چند وقت پيش که ريش گذاشتن بين بعضي جوان ها باب شد وحتي با اينکه شباهتي به داعشي ها نداشت نام ريش داعشي گرفت کسي نگفت اقايان شيعه محاسنتان را بزنيد که شبيه داعشي ميشويد!!!

    اما درباره حديث بانو، که دو طرف دارد شما از کجا ميدانيد که نتوانم به آن عمل کنم در حاليکه به لطف الهي ...

    افراط يعني بيش از حد شرعي؟!! پس انهايي که ورع را ترجيح ميدهند بر تقوا افراطيند به نظر شما؟

    پاسخ

    1. افراط يعني بيش از حد. حد حجاب هم در شرع مشخص است (پوشاندن تمام بدن بجز دستها تا مچ و گردي صورت). پوشاندن اين دو بخش که اسلام پوشاندن آن را لازم ندانسته است مي شود افراط در حجاب اسلامي که آقا فرمودند نيازي به آن نيست. اين معنا از سخن مقام معظم رهبري را از حجت الاسلام فلاح زاده نيز پرسيدم که ايشان هم سخن بنده را تاييد کردند(پي نوشت 8). 2. سخن در اصل حجاب و رعايت شرع مقدس نيست. سخن در افراط گري است از سوي هر کس که باشد داعشي يا غير داعشي. اصل حجاب و داشتن چادر و گذاشتن ريش و مانند آن از بحث افراطي گري بيرون است. 3. در عمل به حديث هم ان شاء الله موفق باشيد. فقط يادتان باشد براي عمل به اين نقل، نه مردي شما را ببيند و نه شما مردي را ببينيد. 4. ورع، تقوا و مانند آن، همه در دايره ي شرعند؛ پس نه تنها افراط نيستند بلکه رعايت آنها لازم است. 5. سوال اصلي اين است که آيا پوشيه و نقاب و دستکش و مانند اينها، براي حفظ حجاب لازم است؟ که طبق نظر مقام معظم رهبري (به تاييد حجت الاسلام فلاح زاده) اين امور افراط در حجاب هستند و لازم نيست. همين. موفق باشيد
       1   2      >