• وبلاگ : مقالات
  • يادداشت : حجاب؛ بدون افراط و تفريط
  • نظرات : 1 خصوصي ، 26 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     
    + fatemi 

    سلام

    بنده چادري هستم و رو ميگيرم و حتي مقنعه و روسريم را از چادر بيرون نميگذارم اما به دلايلي چند بسيار مشتاقم که ان شا الله پوشيه بگذارم:

    - حديث حضرت زهرا س که براي زن بهتر ان است که مردي او را نبيندو او مردي را...

    - سيره عملي حضرت زهرا

    - گاهي حتي با اين همه رو گرفتن متوجه ميشوم چهره ام گويا جلب توج نامحرم کرده

    - به نظر حقير هر چيزي کمالي دارد و کمال اين حجاب چه بسا در پوشيه زدن باشد

    تعبير تشبه به کفار را هم که در انتهاي مطلبتان براي پوشيه آورده ايد نميپذيرم چون در اين صورت شما بايد قيد مسافرت با هواپيماو غذا خوردن با قاشق و استفاده از خيلي چيزاي ديگه رو بزنيد که تشبه به کفار پيدا نکنيد.و به نظرم اگر بنا بر جلب توجه است که اتفاقا لباس خود طلبه ها در غير قم بسيار جلب توجه ميکندو مانند اي...



    پاسخ

    سلام بر شما خواهر محجبه و محترم. چند نکته را عرض مي کنم: 1. حديثي که نقل کرديد دو طرف دارد؛ نه مردي او را ببيند و نه او مردي را ببيند. اگر خواسته باشيد به اين روايت عمل کنيد شما نبايد هيچ مردي را ببينيد. آيا اين عملي است؟ آيا حضرت زهرا(س) خودشان هيچ مردي را نديدند؟ 2. سيره عملي آن حضرت پوشيه در همه حال نبوده است که روايتش را نقل کرديم. 3. نظر شما کمال حجاب در پوشيه است اما مقام معظم رهبري آن را افراط در حجاب دانسته و لازم نمي داند که مي فرمايد افراط در حجاب لازم نيست. و افراط يعني بيش از حد شرعي. 4. تشبه به کفار و نيز لباس شهرت ، دو موضوع فقهي هستند با تعريف خاص خودشان، با مثالهايي که زديد معلوم مي شود قبل از پذيرفتن يا نپذيرفتن لازم است شما با تعريف آنها آشنا شويد. موفق باشيد
    + پيشگر 

    يکي از دوستان طلبه مطلبي نوشته است با عنوان نقدي بر روش يک استاد و در آن مدعي شده که روش استدلال بنده در اين نوشته مغالطه است و اصرار دارد که نوشته او را ديگر کاربران محترم نيز بخوانند و اظهار نظر کنند ما هم خواسته او را اجابت مي کنيم.

    با ذکر اين نکته که به نظر بنده ايشان هيجانات و برداشتهاي مغالطه آميز خودشان را به نقد کشيده اند و نه نوشته بنده را براي نمونه به اين تحليل آغازين ايشان توجه کنيد:

    «بعد براي ايجاد همراهي مخاطب با مطلبي که بعد از اين قصد آوردن آن را دارد عکس امام و همسرشان را مي آورد تا کمي از فشار حرفي که قرار است گفته شود بکاهد. اما همه ي فقها اين را مي دانند که عکس امام و همسرش نمي تواند يکي از منابع معتبر ديني باشد.»

    در حالي که درج اين عکس ها نه براي کاهش فشار بود و نه استناد به يکي از منابع معتبر ديني؛ فقط دو نمونه عيني بود براي نشان دادن حد اسلامي و نيز به تصوير کشيدن افراط.

    بقيه هم به همين منوال. به هر حال کاربران محترم بخوانند و اگر نياز به توضيح بيشتر بود کامنت بفرمايند تا اگر نياز ديدم بيشتر عرض کنم.

    + سارا 
    کد پيگيري:
    84ff653216564ec4
    + سارا 
    به نام خدا
    سلام مجدد
    استفتاءاي که من از سايت رهبري کردم،پاسخ اين بود:
    به اين لينک برين:
    http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta&mode=p
    پاسخ

    عليکم السلام. با تشکر از شما و زحمتي که بابت استفتاء و پيگيري بحث کشيديد. و اگر اين نظر خود حضرت آقا باشد و نه پاسخ پاسخگو (که احتمالش زياد است؛ زيرا نظرات خود آقا را در سايت منعکس مي کنند) جمعش با آن سخن ايشان درباره افراط در حجاب اين مي شود که: گرچه استفاده از پوشيه بلا مانع است اما چون افراط در حجاب است استفاده از آن لازم نيست.
    + سارا 
    ولي استفتاء ايي که من کردم اشاره شد که منظور از اين که افراط و تفريط لازم نيست اينه که زن هايي که در قديم اصلا از خونه بيرون نميومدن و ميگفتن مطلقا بيرون اومدن از خونه و کار کردن زن ممنوعه، اين نمونه اي از افراطه.
    در باب پوشيه گفتن که حجاب کامليه و افراط نيست.
    پاسخ

    بسيار خوب. اما چند نکته:1. پاسخ نقل شده اگر توضيح خود حضرت آقا باشد سمعاً و طاعةً. اما اگر توضيح موضوع و نه بيان حکم از سوي پاسخگو باشد (که ظاهرا همين است) نمي توان آن را توضيحي مستند به حضرت آقا دانست؛ خصوصا آنکه بيان موضوع است و نه حکم.2. با دقت در کلام حضرت آقا که در آن صحبت از حد حجاب و پوشش کرده اند معلوم مي شود پاسخ داده شده از سوي پاسخگو ارتباطي به سخن آقا ندارد زيرا در مورد فعاليت زن در جامعه است و نه بيان حد شرعي پوشش زنان. پس همچنان بين سخن پاسخگو و سخن حضرت آقا تعارض وجود دارد و در اين مواقع بر اساس حکم فقهي ملاک سخن مجتهد است و نه مساله گو.3. واژه پوشيه را در سايت دفتر آقا (که مرجع قابل استناد و معتبر است) در قسمت استفتائات جديد و متداول و اجوبة جستجو کنيد. خواهيد ديد که حضرت آقا در اين باره هيچ اظهار نظري نکرده اند. موفق باشيد
    + سارا 
    به نام خدا
    سلام
    متن کامل مقام معظم رهبري در باب حجاب مورخه 22/8/1374

    اسلام‌ مسأله‌ حجاب‌ را بسيار حکيمانه‌ بررسي‌ کرده‌ است‌ حجاب‌ در قلمرو زندگي‌ خصوصي‌ زن‌ و مرد مطرح‌ است‌ و در اين‌ ميان‌ چادر حجاب‌ برتر محسوب‌ مي‌شود اما در عين‌ حال‌ متعين‌ هم‌ نيست‌ شرع‌ مقدس‌ اسلام‌ براي‌ حجاب‌ حدي‌ را معين‌ کرده‌ است‌ که‌ نبايد از آن‌ تخطي‌ شود و افراط و تفريط هم‌ لازم‌ نيست‌

    براي متن کامل به اين لينک رجوع شود:
    http://hayalsalat.ir/post-120.aspx
    پاسخ

    با سلامي دوباره . احسنت؛ بله ما نيز دقيقا همين فرمايش حضرت آقا را دليل بر نفي افراط در حجاب قرار داديم.
    + سارا 
    به نام خدا
    سلام
    @hhoseini1400 @___naskh___ نظر امام خامنه اي درباره پوشيه:‌‌ موضوع: پوشش، نگاه، محرم و نامحرم

    شماره استفتاء: 288555
    سوال:حکم استفاده از پوشيه(که چشم ها ديده ميشود) در جامعه اي چون تهران چيست؟
    پاسخ:

    بسمه تعالي

    سلام عليکم و رحمة الله و برکاته
    پوشيه لباس عفاف محسوب مى‌شود و حكم لباس شهرت را ندارد.
    موفق و مؤيد باشيد
    پاسخ

    سلام بر شما خواهر محترم. زحمتي بکشيد استفتاء کنيد که با توجه به آنچه نقل کرديد پس معناي ممنوعيت تلويحي افراط در حجاب که از معظم له ما نقل کرديم به چه معناست. موفق باشيد.
    سلام عليکم استاد
    استفاده کرديم.

    نکته جالب اين است که در بعضي استفتائات مراجع، گفته شده اگر پوشيه مصداق لباس شهرت شود، نبايد از آن استفاده شود. که الان شايد در غير از قم و مشهد اينگونه باشد.

    آيت الله سيستاني: «پوشيه زدن بر صورت توجّه بيشتري را جلب کند و يا مردم شهر آن را زشت و غير عادي بشمارند و لباس شهرت به حساب آيد که کنار گذاشتن آن واجب است. »
    http://www.sistani.org/persian/qa/0881

    آيت الله مکارم: «در جاهايي که معمول نيست و باعث ايجاد مشکل يا انگشت نما شدن فرد مي شود، احتياط آن است که از نقاب استفاده نکنند ولي در مناطقي که معمول است اشکال ندارد.»
    http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=120976
    پاسخ

    عليکم السلام. از اينکه کمک به تکميل و پختگي بحث کرديد از شما متشکرم. جزاكم الله خيراً. به نظر بنده، روبند و پوشيده در غير مناطق عربي، بي ترديد نا متعارف است و براي مردم غير معمول. براي همين جلب توجه مي کند و براساس آنچه از آقا نقل شد و آنچه شما نقل کرديد حکم آن حرمت يا حداقل احتياط در ترک است. ضمن آنکه مطلب ارزشمند شما به متن اضافه شد. متشکرم
    سلام
    مطلبتان را خواندم و استفاده كردم.
    قصد داشتم چند خطي درباره ي اشكالاتي كه به ذهنم رسيد بنويسم اما رابطه ي استاد و شاگردي مانع شد. گفتم شايد زباني كه هنوز در كنترلم نيست از دستم در برود و شما را بيازارد. پس از گفتن لب فرو بستم. كه فرمودند حرف زدن اگر بلد نيستي حرف نزدن را كه بلد هستي.
    اميدوارم هميشه موفق باشيد و دعا گوي ما.
    پيگيرمطالبتان هستم.
    پاسخ

    سلام عليکم. با دستي باز و دلي گشاده پذيراي اشکالات علمي بوده و هستم و اين هيچ خللي به دوستي ديرين ما نزده و نمي زند. شما هم مثل ما در اين موضوع مقالتي بنگاريد و با سند و دليل آنچه فکر مي کند صحيح است در معرض قرار دهيد. آزاد انديشي يعني اين که گمانم بسياري تاب و تحمل آن را ندارند و تکفير نظريه پرداز رايج ترين حربه آنهاست.
     <      1   2