سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان طاعت را غنیمتى ساخته است براى زیرکان آنگاه که مردم ناتوان کوتاهى کنند در آن . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط امید پیشگر در 94/2/22:: 1:37 صبح

مرحوم کلینی (ره) در فروع کافی جلد 6 کتاب عقیقه در باب الاسماء و الکنی این روایت را از امام باقر ع یا امام صادق ع نقل می کند:

هَذَا مُحَمَّدٌ أُذِنَ لَهُمْ فِی التَّسْمِیَةِ بِهِ فَمَنْ أَذِنَ لَهُمْ فِی یس یَعْنِی التَّسْمِیَةَ وَ هُوَ اسْمُ النَّبِیِّ ص‏ (کافی ج6 ص20)

«محمد» نامی است که برای نام گذاری با آن اجازه داده شده است؛ چه کسی به مردم اجازه داده است تا با «یس» که نام دیگری برای رسول خدا ص است نام گذاری کنند؟!

از این روایت بر می آید استفاده از نام هایی که رسول خدا ص به آنها نامیده شده نیاز به اجازه ای است که از سوی اهل بیت ع صادر شده باشد که در صورت نبود آن نامیدن نوزادان پسر به آن نام ها جایز نخواهد بود به مانند نام «یس» که در روایت به آن تصریح شده است.

همین معنا را علامه مجلسی (ره) در شرح خود بر کافی که مرآة العقول نام دارد متذکر شده است و می نویسد:

و یدل على أن یس من أسمائه صلى الله علیه و آله أو أنه یجوز التسمیة بمحمد و لا یجوز التسمیة بغیره من أسمائه صلى الله علیه و آله و لعل أحمد أیضا مما یجوز لأن التسمیة به کثیرة و لم یرد إنکار إلا فی هذا الخبر المرفوع و یمکن أن یقال: إنما یجوز التسمیة بأسمائهم الأصلیة لا ما لقبوا به و أطلق علیهم على سبیل التعظیم و التکریم کالنبی و الرسول و البشیر و النذیر و طه و یس فلا ینافی ما مر من أن خیر الأسماء أسماء الأنبیاء ... (مرآة العقول ج21 ص35)

آنچه در این شرح به چشم می خورد تصریح به اسم «طه» هم ردیف اسم «یس» است که امروز برخی برای فرزندان خود بر می گزینند در حالی که با توجه به متن روایت و این شرح این نام گذاری روا نمی باشد.

برخی ممکن است به سند این روایت به دلیل مرفوعه بودن آن اشکال کرده با تضعیف آن اصل روایت را منکر شوند که این ایراد نزد خبرگان حدیث و کافی شناسان ایراد جدی نیست و این مرفوع بودن سبب مردود دانستن روایت کافی نمی شود.

علامه طباطبایی (ره) درباره این دو اسم می نویسد:

از آنجایى که این سوره (طه) با خطاب به رسول خدا (ص) آغاز شده و فرموده است: «طه ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ ... » هم چنان که در سوره یس نیز فرموده است: «یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ» ناگزیر از ظاهر این دو سوره استفاده مى ‏شود که معناى مشار الیه در دو کلمه «طه» و «یس» امرى است مربوط به شخص آن جناب که واقعیت آن دو، با وجود آن جناب محقق مى‏ شود؛ یعنى غیر از وجود آن حضرت واقعیت دیگرى ندارد به خلاف سایر سوره‏ هایى که با حروف مقطعه شروع مى ‏شوند؛ بنابراین مى ‏فهمیم که این دو کلمه دو صفت از شخصیت باطنى آن جناب است که مختص به خود اوست و دیگرى آن صفت را ندارد. در نتیجه مى ‏توان گفت: این دو اسم از اسماء مخصوص آن جناب است. (المیزان ج14 ص128)


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
عینیت در روح؛ مثلیت در بدن
فرزند نسلی - فرزند علمی
قیامت قائم است
هدایت و ضلالت
حیات ایمانی
مظهر خدا - مظهر شیطان
مذمت پیروی از اکثریت
جبر و اختیار
علم غیب و اختیار
سخن سید مرتضی (ره) در باره علم امام
علم و عمل
ثواب علم
اهم و مهم در غدیر
نسبیت یا ثبات اخلاق
اثاره و تزکیه
نوروز
نقدی بر روایات نوروز
اعدام مرتد و آزادی در انتخاب دین
عذابهای بی مثال
التعجب
کمال و جمال یوسف علیه السلام
انتخابات خرداد 88
بقیع
«عبدالله بن جبرین»
فحش
سه ماموریت حضرت امام ره
اختاپوس
ساعت صفر
کنترل جمعیت
ادخال سرور
تحریف قرآن
آب و آتش
مادر بتها
نام امام علی(علیه السلام) در قرآن
آیات غدیر
اثر گناه و عمل صالح
اکثر مؤمنین مشرکند
شمشیر به دست پیامبر رحمت
چقدر عمر کرده ای؟
لبیک به دعوت شیطان
یادی شگفت از شهید شهریاری
بایدها و نبایدهای هیئت
چرا دانستن مشکل رفتار ما را حل نمی کند؟
شما جزء کدام گروه کوفی هستید؟
فرزندان عاشورایی
چرا در اروپا می بارد؟
دین افیون ملتهاست؟!
چرا باران نمی بارد؟
غلو و خرافه
موسیقی حرام فقر می آورد
اسلام و برده داری
راه نجات از فقر و تنگدستی
راههایی برای ثروتمند شدن
درنگی در اربعین شهید مطهری ره
پاسخ به شبهه عقلی اولین اربعین
بر وصیت پیامبر خدا (ص) چه گذشت؟
وحشت از یک جمهوری اسلامی دیگر
مهمترین کمبود انقلاب مصر و تونس
چرا حکومت اسلامی؟!
بخشش بی توبه
یک شبهه در حکومت ائمه علیهم السلام
علت حضور غلام و کنیز در خانه اهل بیت علیهم السلام
مهمترین مسأله دنیای اسلام
ترازوی عقل در معارف دینی
گناه نقد؛ عذاب نقد
عجیب ترین وعده خدا به مؤمنین
«چرایی» احکام شرعی
چهارشنبه سوری
همه باید قدر این نظام را بدانند
حوادث ژاپن از نگاه قرآن
کجای این عدل است؟!
علم به شهادت و شبهه خودکشی
سکوتی که باید شکست!
ماجرای تولد رهبری
بحرین حکایت دیگری دارد
کمترین کاری که می شد با عربستان کرد
چرا هر که گناهش بیش پولش بیشتر؟
فقط زنان مدرک دار و یه کاره فرهیخته اند!؟
مرده های عمودی
معارفی از 30 جزء قرآن کریم
صحنه سازی برای امتحان
وقتی ماهواره به خانه بیاید
لطایف ماه رجب
اختراعات هم مخلوق خدایند
اصرار عجیب معاویه در مورد فضایل علی علیه السلام
غیرت خشونت نیست
دو عکس با دهها سال فاصله
درمان وسواس
بترس از گناه ناچیز
مهم ترین رویدادهای قرآنی در ماه رجب
ماجرای فُطرُس بین قبول و انکار
فطرس چه نوع فرشته ای بود؟
بررسى روایات فطرس ملک
سه ماه ویژه، سه شب ویژه
لطایفی از روزه ماه شعبان
از نیمه شعبان غفلت نکنیم
مال حرام زیر ذره بین
ترتیب ورود به جهنم
خود را از آتش حفظ کنید
نظم ریاضی در معارف دینی
سه شاکی در قیامت
سفر از نوعی دیگر اما اصلی
دلداری عارف
شیطان دربند
گواهی چهره ها
مصائب آرام بخش
هدف از جنگ، شهادت نیست
عید فطر عربستان، غلط از آب درآمد
کلاه شرعی حرام را حلال نمی کند
تلاش برای لقمه حلال و آثار آن
شباهت سعودی به رجوی و اسلمی
دانستنیهایی درباره قربانی
بازخوانی خطبه غدیر
سخنان امام حسین علیه السلام
محرم و صفر
احکام
لینکهای مفید
مهدویت
اذکار و ادعیه
اهل بیت علیهم السلام
اخلاقی
مناسبتهای ملی
اخبار مفید و جالب
مناسبتهای دینی
قرآنی
لینک‌های روزانه
پوندها