بسم الله الرحمن الرحیم
امام کاظم علیه السلام به هشام فرمود:
یا هِشَامُ ثُمَّ ذَمَّ اللَّهُ الْکَثْرَةَ فَقَالَ وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ قَالَ وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ وَ قَالَ وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون الکافی ج : 1 ص : 15
خداوند متعال [تبعیت از] اکثریت را مذمت کرده است: وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ 116/ انعام
چرا تبعیت نکند؟ چون باعث گمراه شدن از سبیل الله می گردند.
چرا اکثریت مضلّ هستند؟ چون أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ 25/ لقمان یعنی علم هدایت را ندارند(به قرین? یضلوک). و این علم دو بخش است؛ بخشی موهبتی است که فرمود: فَالهَمَها فُجُورَها و تَقواها 8/ شمس و بخشی اکتسابی است که از عقل و نقل کسب می شود. این اکثریت مورد بحث، اکتسابی ها را کسب نکردند و موهبتی را با پرد? شهوت عملی چنان پوشاندند که به جاهلان پیوستند.
چرا عده ای با اینکه عالم به علم هدایت هستند ولی با این حال مضلّند؟ چون اینان أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون 63/ عنکبوت یعنی با نیروی عقل آن دانش را در راه هدایت به کار نمی گیرند.