بسم الله الرحمن الرحیم
مرز اندیشه و انگیزه کاملاً از هم جداست؛ نه علم دلیل بر عمل است و نه عمل دلیل بر علم. علم و عمل دو حوزه اند با دو قلمرو جدا.
در یک تقسیم بندی ساده، مردم نسبت به این دو مقوله چهار گروهند؛ برخی می دانند و عمل نمی کنند. بعضی ندانسته عمل می کنند. عده ای نه می دانند و نه اهل عملند و کمی از مردم هم به علمشان عمل کنند.
در قالب مثال می توان اندیشه (مقام علم) را به چشم و انگیزه (مقام عمل) را به دست و پا تشبیه کرد. عالم بی عمل به مانند بینای فلجی است که مهلکه را می بیند؛ اما او را توان فرار نیست و عابد جاهل نیز مانند راننده ای است که از ضعف شدید بینایی رنج می برد. قطعاً ضررچنین فردی (برای خود و دیگران) بیش از سود اوست.