سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانشش را در نهان به کار نبندد، درعیان رسوایش کند . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط امید پیشگر در 88/1/15:: 10:57 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«ارتداد» که از واژه «رد» گرفته شده، در لغت به معناى بازگشت است. در فرهنگ دینى، بازگشت به کفر، ارتداد نامیده مى‏شود. مسأله ارتداد و احکام جزایى مترتب بر آن به اسلام اختصاص ندارد؛ در برخى دیگر از ادیان و مذاهب بزرگ نیز هر گاه کسى از دین برگزیده و منتخب روى گرداند کافر به شمار مى‏آید و بدان سبب که از دین سابق برگشته، مرتد خوانده و مجازات مى‏شود.(عهد قدیم، سفر توریه مثنى، فصل 13 عهد جدید، نامه‏اى به مسیحیان یهودى نژاد عبرائیان، بند 10، جمله 62- 23).

عوامل تحقق کفر

امورى که سبب کفر مى‏شوند عبارتند از:

1. انکار اصل دین:

مانند انکار وجود خدا، وحدانیت وى، رسالت حضرت ختمى مرتبت (ص) یا معاد و حیات پس از مرگ.

2. انکار یکى از احکام ضرورى و بدیهى دین اسلام:

ضروری دین گزاره ای است که ثبوت آن در دین اسلام از هیچکس پوشیده نیست و عوام نیز آن را مى‏دانند مگر کسى که دور از مسلمانان زندگى می کند؛ مانند حرمت غصب اموال مردم، شرب مسکر و امثال آن و یا قبله بودن کعبه و لزوم احترام آن، کلام خدا بودن قرآن، وجوب نماز و روزه و حجاب و مانند آن. در مقابل، هر مطلبى از اصول دین یا غیر آن که بى‏درس و استاد و تعمق و فکر نمى‏توان فهمید البته از ضروریات دین نخواهد بود؛ مانند روحانی و جسمانی بودن معاد. ر.ک ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص: 748

البته فقها در این مسأله که آیا صرف انکار یکى از ضروریات دین موجب کفر و ارتداد مى‏شود یا باید مستلزم انکار اصل دین باشد و فرد به این نکته توجه داشته باشد اختلاف نظر دارند.

 

انواع مرتد

در فقه اسلامى مرتد دو نوع است و هر یک احکامى جداگانه دارد:

1. مرتد فطرى: کسى است که پدر یا مادر یا والدینش هنگام انعقاد نطفه وى مسلمان بوده، بعد از بلوغ، آیین اسلام را پذیرفته و سپس به کفر روى آورده است؛ مانند سلمان رشدى که پدرش مسلمان است.

2. مرتد ملى: کسى است که پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه وى کافر بوده‏اند؛ بعد از بلوغ، اظهار کفر کرده، سپس مسلمان شده و بعد از آن به کفر باز گشته است.

نکته: فرزندان نابالغ، از جهت اسلام و کفر، تابع آیین پدر و مادرند و حتی اگر یکى از والدین مسلمان باشد، فرزند، مسلمان شمرده مى‏شود (اسلام حکمى).

شرط تحقق ارتداد
براى حکم به ارتداد و اجراى مجازات آن باید خود فرد پس از بلوغ، اسلام را انتخاب کند و سپس کفر بورزد و اسلام حکمى کفایت نمى‏کند.

عنصر مادی ارتداد شرط تحقق جرم آن و جواز اعمال مجازات آن
عنصر مادى یعنى عنصر خارجى، ملموس و محسوس که به سبب آن ارتداد عینیت مى‏یابد؛ به عبارت دیگر، اظهار موجبات ارتداد، عنصر مادى این پدیده به شمار مى‏آید. البته ارتداد با انکار قلبى حاصل مى‏شود ولى آنچه مجازات دنیوى بر آن مترتب مى‏گردد، ارتدادى است که با گفتار یا رفتار اظهار شود؛ مانند سخنرانى، نوشتن کتاب، مقاله و ... . ارتداد تا وقتى ابراز نشود جرم حقوقى نیست و کسى حق تحقیق و تفحص و تفتیش عقاید را ندارد (فقه الحدود و التعزیرات، ص 958).

مجازات ارتداد
مرد مرتد اگر مرتد فطرى باشد به اعدام محکوم شده و توبه‏اش از جهت ظاهرى پذیرفته نمى‏شود؛ یعنى اگر با اعتقاد و باور قلبى توبه کند خداى متعال مى‏پذیرد و نماز و عبادتش صحیح است؛ اما بر جریان حکم اعدامش تأثیر ندارد؛ ولی اگر مرتد ملى باشد توبه اش پذیرفته و آزاد مى‏شود و گرنه به اعدام محکوم مى‏گردد.
زن مرتد از هر نوع که باشد کشته نمى‏شود. او را به توبه فرا مى‏خوانند؛ چنانچه توبه کرد آزادش مى‏کنند و گرنه در زندان باقى مى‏ماند تا توبه کند.

فلسفه مجازات مرتد
اسلام پیش از آنکه کسى را به عنوان پیرو بپذیرد، ابتدا از او مى‏خواهد تا درباره آیینى که در صدد پذیرش آن است آزادانه بیندیشد؛ چنانچه از لحاظ عمق و استدلال روحش را قانع ساخت- که قانع مى‏سازد- در شمار پیروانش در آید و گرنه حق دارد هر چه بیشتر درباره‏اش تحقیق و بررسى کند. در نهایت اگر او را قانع نکرد و مجذوب اصالت و واقعیت خود نساخت، می تواند در برابرش گردن ننهد: «لا اکراه فى الدین» ولى اگر با تحقیق و آگاهی از قوانین اسلامی که مجازات مرتد یکی از آنها است مسلمان شد، دیگر نمى‏تواند از آن باز گردد.
مجازات مرتد براى استفاده بهینه از آزادى مذهبى و ایجاد فضاى سالم براى بهره‏بردارى شایسته از آن است؛ نه محدود ساختن آزادى مذهبى. با توجه به شرط تحقق ارتداد و شرط تحقق جرم آن که بیان شد، مجازات مرتد در واقع اقدامى شایسته و بازدارنده است تا کسی دین را امرى بی ارزش و تشریفاتى نداند و در پذیرش و انتخاب آن بیشتر دقت کند؛ علاوه بر اینکه راه سودجویى را بر مغرضان و دشمنان کینه توز اسلام مى‏بندد تا نتوانند از راه تظاهر به اسلام و بعد کفر به آن، آیین میلیون‏ها مسلمان را بازیچه امیال شوم خود قرار دهند و در انظار عمومى آن را از اعتبار ساقط کنند آل‏عمران/ 27.


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
عینیت در روح؛ مثلیت در بدن
فرزند نسلی - فرزند علمی
قیامت قائم است
هدایت و ضلالت
حیات ایمانی
مظهر خدا - مظهر شیطان
مذمت پیروی از اکثریت
جبر و اختیار
علم غیب و اختیار
سخن سید مرتضی (ره) در باره علم امام
علم و عمل
ثواب علم
اهم و مهم در غدیر
نسبیت یا ثبات اخلاق
اثاره و تزکیه
نوروز
نقدی بر روایات نوروز
اعدام مرتد و آزادی در انتخاب دین
عذابهای بی مثال
التعجب
کمال و جمال یوسف علیه السلام
انتخابات خرداد 88
بقیع
«عبدالله بن جبرین»
فحش
سه ماموریت حضرت امام ره
اختاپوس
ساعت صفر
کنترل جمعیت
ادخال سرور
تحریف قرآن
آب و آتش
مادر بتها
نام امام علی(علیه السلام) در قرآن
آیات غدیر
اثر گناه و عمل صالح
اکثر مؤمنین مشرکند
شمشیر به دست پیامبر رحمت
چقدر عمر کرده ای؟
لبیک به دعوت شیطان
یادی شگفت از شهید شهریاری
بایدها و نبایدهای هیئت
چرا دانستن مشکل رفتار ما را حل نمی کند؟
شما جزء کدام گروه کوفی هستید؟
فرزندان عاشورایی
چرا در اروپا می بارد؟
دین افیون ملتهاست؟!
چرا باران نمی بارد؟
غلو و خرافه
موسیقی حرام فقر می آورد
اسلام و برده داری
راه نجات از فقر و تنگدستی
راههایی برای ثروتمند شدن
درنگی در اربعین شهید مطهری ره
پاسخ به شبهه عقلی اولین اربعین
بر وصیت پیامبر خدا (ص) چه گذشت؟
وحشت از یک جمهوری اسلامی دیگر
مهمترین کمبود انقلاب مصر و تونس
چرا حکومت اسلامی؟!
بخشش بی توبه
یک شبهه در حکومت ائمه علیهم السلام
علت حضور غلام و کنیز در خانه اهل بیت علیهم السلام
مهمترین مسأله دنیای اسلام
ترازوی عقل در معارف دینی
گناه نقد؛ عذاب نقد
عجیب ترین وعده خدا به مؤمنین
«چرایی» احکام شرعی
چهارشنبه سوری
همه باید قدر این نظام را بدانند
حوادث ژاپن از نگاه قرآن
کجای این عدل است؟!
علم به شهادت و شبهه خودکشی
سکوتی که باید شکست!
ماجرای تولد رهبری
بحرین حکایت دیگری دارد
کمترین کاری که می شد با عربستان کرد
چرا هر که گناهش بیش پولش بیشتر؟
فقط زنان مدرک دار و یه کاره فرهیخته اند!؟
مرده های عمودی
معارفی از 30 جزء قرآن کریم
صحنه سازی برای امتحان
وقتی ماهواره به خانه بیاید
لطایف ماه رجب
اختراعات هم مخلوق خدایند
اصرار عجیب معاویه در مورد فضایل علی علیه السلام
غیرت خشونت نیست
دو عکس با دهها سال فاصله
درمان وسواس
بترس از گناه ناچیز
مهم ترین رویدادهای قرآنی در ماه رجب
ماجرای فُطرُس بین قبول و انکار
فطرس چه نوع فرشته ای بود؟
بررسى روایات فطرس ملک
سه ماه ویژه، سه شب ویژه
لطایفی از روزه ماه شعبان
از نیمه شعبان غفلت نکنیم
مال حرام زیر ذره بین
ترتیب ورود به جهنم
خود را از آتش حفظ کنید
نظم ریاضی در معارف دینی
سه شاکی در قیامت
سفر از نوعی دیگر اما اصلی
دلداری عارف
شیطان دربند
گواهی چهره ها
مصائب آرام بخش
هدف از جنگ، شهادت نیست
عید فطر عربستان، غلط از آب درآمد
کلاه شرعی حرام را حلال نمی کند
تلاش برای لقمه حلال و آثار آن
شباهت سعودی به رجوی و اسلمی
دانستنیهایی درباره قربانی
بازخوانی خطبه غدیر
سخنان امام حسین علیه السلام
محرم و صفر
احکام
لینکهای مفید
مهدویت
اذکار و ادعیه
اهل بیت علیهم السلام
اخلاقی
مناسبتهای ملی
اخبار مفید و جالب
مناسبتهای دینی
قرآنی
لینک‌های روزانه
پوندها