• وبلاگ : مقالات
  • يادداشت : حکم شرعي ماء الشعير
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام بر برادر عزيزجناب آقاي پيشگر

    مطلبي که توضيح داديد خيلي با خواب ما تفاوت نداشت

    جواب شما را هم خواندم. خوب و مکفي بود.

    فقط دو مطلب مي ماند:

    اول: اينکه شما نجاست الکل را در متن، مفروض گرفته بوديد، چنانکه نوشته ايد:

    «بايد توجه داشت که ماء الشعيرهاي خارجي بدون الکل دو نوع هستند:
    الف. نوعي که در فرآيند توليد، کاملا تخمير و الکلي شده و بعد الکل زدايي شده است و چون با تقطير، يک مايع نجس، پاک نمي شود بنابراين نوشيدن اين نوع جايز نخواهد بود».

    دوم: بايد ثابت کنيد که «آيا الکل مسکر است يا نه» و چون اين مطلب بحثي است موضوعي به عرف واگذار مي شود و در اختيار مجتهد هم نيست تا چه رسد به محقق پاسخگو به احکام شرعي.

    مطلب مهم اين است که شبهه ي موضوعيه چنانکه در اصول ثابت است حاکم بر شبهه ي حکميه است. بنابراين اگر ثابت شود که «الکل مسکر است» تمام مباحث گفته شده را تحت تأثير خود قرار مي دهد و نوشيدني هاي تقسيم شده در بحث شما را تحت «کُلُّ مَا أسکَرَ قَليلُهُ، فَکَثيرُهُ حَرامٌ» مي برد.

    اينجانب با اين پيش فرض که «الکل مسکر است» وارد بحث شدم و آن مطالب را نوشتم. زيرا در زماني که در داروخانه کار مي کردم الکل سفيد را به عنوان مست کننده مي شناختند و توزيع آن قانونا ممنوع بود. بعضي از دوستان هم گزارشي مبني بر مست کنندگي آن دادند.

    در سايه الطاف خفيه و جليه ي حق پايدار باشيد

    برادرتان محمد ذکاوت

    ... ادامه ي پيام قبل ....

    3) بايد توجه داشت اين 5 درصد الکل تخميري که در حين فرآوري در درون خود مايع توليد مي شود غير از آن الکل خالص و نجسي است که نوشيدن آن باعث مستي مي شود.

    [توضيح] چطور ثابت نموده ايد که اين 5 درصد الکل تخميري، با آن الکل نجس و حرام تفاوت دارد. آيا مگر اين مقدار الکل از تخمير مالت بدست نيامده است. اگر مالت را جوشانده اند و تخمير صورت گرفته و مقداري الکل بدست آمده، حکم آن با حکم الکل نجس و حرام يکي است. آيا اگر اين 5 درصد الکل تخميري 50 درصد بود، نمي گفتيد نجس و حرام است؟ اگر چيزي کثير آن مسکر (و حرام) باشد، قليل آن هم حرام است مطلقاً. چنانکه مرحوم کليني رحمة الله عليه در کافي جلد 6 صفحه ي 408 در باب « أنّ رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم حرّم کلَّ مسکر قليله و کثيره» هفده روايت آورده است که تقريباً همگي دلالت دارند که : «کُلُّ مَا أسکَرَ قَليلُهُ، فَکَثيرُهُ حَرامٌ». بنابراين اين مقدار الکل 5 درصدي اگر 50 درصد آن مست کننده است، حرمت آن قطعي است و هر نوشابه اي که حاوي اين مقدار يا کمتر از اين مقدار (حتي نيم درصد قرضاوي هم شامل مي شود) باشد، نوشيدن آن حرام است، علاوه بر اينکه نجس مي باشد.

    اين مقداري بود که با کمبود وقت، از آنچه فرموده بوديد استنباط کرده و در نقد آن نوشتم. اگر مطلبي وجود دارد که ناشي از سوء برداشت بنده از نوشته هاي شما بوده است، ممنون مي شوم تذکر دهيد.

    پاسخ

    سلام بر فاضل ارجمند ذكاوت عزيز. ضمن تشكر از دقت و اظهار نظر شما خدمت حضرتعالي عرض مي شود كه اين مقاله بر مبناي گزارهايي تنظيم شده كه به نظر مي رسد توجه به آنها اشكالات وارده را مرتفع كند:الف. اكل كلا پاك است چه نيم درصد چه پنجاه درصد.http://www.sistani.org/index.php?p=614984&id=1024&page=1&perpage=10ب. اعتماد به گزارش كارشناسان و مصرف كنندگان در سكر آور بودن يا نبودن نوشيدني هاي مورد بحث. پس اگر چيزي سكر آور بود نجس است چه كمش و چه زيادش و اگر نبود پاك است با هر درصدي كه باشد. بر اين مباني اگر اشكالي همچنان در مقاله هست بفرماييد تا به نقد آن بپردازيم. سپاسگذارم.

    .... ادامه ي پيام قبل....

    آنگاه در قسمت «نتيجه ي بحث» نوشته ايد:

    1) الکل نيم درصدي که در اثر تخمير محدود در فرآيند توليد ماء الشعيرهاي ايراني ايجاد مي شود؛ چون سکر آور نيست ضرري به حليت اين نوع ماءالشعير ها نمي زند؛ بنابراين نوشيدن آنها جايز است.

    [اشکال] اگر اين مقدار الکل، کثير آن مُسکِر باشد، قليل آن، نجس و حرام است. و ايراني و خارجي بودن ماء الشعير کمکي به حليّت نمي کند. ضمناً فتواي قرضاوي در خرداد سال 89 هم همين بود که در سايت تبيان از آن به فتواي جنجالي ياد شد و بعضي خوانندگان تبياني آن را مسخره کردند.

    (http://www.tebyan.net/politics_social/news/world/2010/6/8/126513.html)

    2) بايد توجه داشت که ماء الشعيرهاي خارجي بدون الکل دو نوع هستند:

    الف. نوعي که در فرآيند توليد، کاملا تخمير و الکلي شده و بعد الکل زدايي شده است و چون با تقطير، يک مايع نجس، پاک نمي شود بنابراين نوشيدن اين نوع جايز نخواهد بود.

    ب. نوعي که در فرآيند توليد، کاملا تخمير نشده و الکلي نشده و در نهايت تنها به کمي تخمير و با الکلي حدود پنج درصد فرآوري و توليد شده است که براساس فتاوايي که نقل کرديم نوشيدن اين نوع جايز خواهد بود.

    [توضيح] هيچکدام از فتاواي منقوله، اشاره به اين مطلب نکرده اند. اين الکلِ 5 درصد، ناشي از به قول خودتان «کمي تخمير» است. و فتواهاي مراجع عظام ناظر به اين مقدار الکل از اين نوع الکل نيست.

    ضمنا مقايسه کنيد فتواي قرضاوي مبني بر حليت نوشيدن مايعات نيروزا با الکل نيم درصد، با ماء الشعير تخمير شده با الکل پنج درصد.

    بسم الله الرحمن الرحيم

    با عرض سلام خدمت جناب آقاي پيشگر عزيز

    خلاصه ي نوشته هاي شما در اين پست:

    1- سه روش براي تهيه ي ماء الشعير وجود دارد:

    الف) روش سنتي که با جوشاندن جوي که به آن به مقدار خودش آب اضافه شده تا ثلث آن باقي بماند (ثلثان شود). (به نقل شما از دکتر روا زاده)

    ب) روش صنعتي خارجي: که بوسيله ي کشت جو و تهيه ي جوانه ي جو (مالت) و خشک کردن جوانه ها و تهيه ي آب جو از آن انجام مي شود.

    نوشته ايد که:

    1. اين فرايند، الکلي است.

    2. به نظر مي رسد شرکتهاي خارجي براي الکل زدائي، اول آن مايع الکلي (آب جو) را از مالت توليد مي کنند سپس با تقطير، الکل را از آن جدا مي نمايند.

    ج) روش صنعتي شرکتهاي ايراني: وارد کردن شوک حرارتي به مايع بدست آمده از پخت مالت، براي جلوگيري از توليد مخمّر وحشي مولِّد الکل. (حذف مرحله ي تخمير از فرايند توليد ماء الشعير).