• وبلاگ : مقالات
  • يادداشت : نقدي بر روايات نوروز
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عليرضا زنگويي 
    با تشكر فراوان از استاد گرامي آقاي پيشگر
    + ععللييررضضاا ززننگويييي 
    سلام آقاي پيشگر نطرتون در مورد اين مطالب چيست؟http://2soo.blogfa.com/page/noroz.aspx
    پاسخ

    سلام بر برادر گرامي جناب آقاي زنگويي دامت برکاته. مقاله مذکور را از نظر گذراندم . به نظر مي رسد نکاتي از نظر نويسنده محترم مخفي مانده است: با صرف نظر از اينکه زرتشتيان در زمره مشرکين و کفار نيستند؛ بلکه آنان اهل کتابند (اجوبة؛ س316)؛ لازم به ذکر است :موضوع حرمت در شباهت به کفار؛ عمل و يا رفتاري است که از شاخصه هاي کفار باشد که فرد با ارتکاب آن مصداق شبيه به کفار بشود مانند کراوات زدن و يا برگزاري عيد پاک .اما اگر عمل و يا سنتي شاخصه و بر خاسته از آيين کفر نبود بلکه از علاقه قومي نشات گرفته بود نمي توان مرتکب آن را مشبهة بالکفار ناميد چرا که اصلا صدق نمي کند.در اينگونه موارد اگر از سوي شارع منعي وجود نداشته باشد؛ حرمتي براي آن نمي توان ثابت کرد.

    پاسخ شما كاملا درست است. اما حرف من چيز ديگري است كه توجه نكرده ايد.

    من از حلال و حرام بودن ذاتي حرف نمي زنم. در مورد اسلامي بودن هم نظرم اين است همه خلقت، اسلامي است. و چيز غيراسلامي نداريم. همه خلقت‏، درون دايره دين خدا قرار مي گيرد ؛ و چيزي خارج آن نيست. بنابراين نمي توان گفت فلان چيز را غيراسلامي اعلام مي كنيم و آن را بصورت غيراسلامي مورد نظر قرار مي دهيم؛ و در اين جا تبريك مي گوييم. و لابد يك تبريك غيراسلامي!

    اما اگر عيد نوروز را به عنوان يك امر مباح؛ برايش كار مباحي انجام دهيم؛ باز هم عيبي ندارد. مثلا در عيد نوروز به حمام رفته و صله رحم انجام دهيم. اما اگر بياييم بگوييم اين نوروز؛‏ يك جاي خاصي نزد خدا دارد؛‏ مثلا مساوي است با نماز واجب خواندن؛‏ مشخص است كه اين امر بدعت است و براي بدعت بودن؛‏ حرام مي شود.

    حال اگر بياييم و نوروز را عيد اعلام كنيم در حالي كه عيد در دين خدا تعريف خاص خودش را دارد؛‏ پس باز هم بدعت انجام داده ايم.

    سخن اين است: عيد اعلام كردن نوروز. و تبريك گفتن اين عيد.

    اما شما باز مي گوييد نورز عيد اسلامي نيست. بلكه يك عيد غير اسلامي است.

    در اينجا من مي گويم پيرو يك فرقه صوفيه هستم. يك نماز جديد اختراع كرده ام. كه با نماز هاي عادي متفاوت است. اين نماز را بجا مي آورم به عنوان يك نماز غير اسلامي؛ نه يك نماز اسلامي.

    به نظر شما اين كار عيبي ندارد؟

    من يك خداي غير اسلامي را مي پرستم.

    لابد اين هم اشكالي ندارد.؟

    پاسخ

    سلام بر جناب دانا.1. چيزي اسلامي است که دليل عقلي و يا نقلي معتبر بر آن داشته باشيم. چون عيد گرفتن نوروز اينگونه نيست پس اسلامي نيست.2. چيزي حرام است و اشکال دارد که دليل عقلي و يا نقلي معتبر بر منع و حرمت آن داشته باشيم.چون عيدگرفتن نوروز اينگونه نيست پس حرام نيست و اشکالي ندارد.3. در صورت قبول نکردن روايات وارده در باب نوروز، نسبت دادن نوروز به اسلام و اسلامي دانستن اين عيد، نسبتي است ناروا و بدعت.4. برخي از علماي عظام اين روايات را پذيرفته اند و حکم به استحباب اعمال روز نوروز داده اند و برخي نپذيرفته اند و اينگونه حکم نکرده اند.موفق باشيد.

    عيد باستاني كه نبايد عيد شمرده شود كه تبريك داشته باشد. مثل اينكه تبريك بگوييم به مناسبت سالروز اهورا مزدا. و بگوييم به مناسبت يك امر غير اسلامي تبريك گفتيم نه يك مناسبت اسلامي!

    يك كوچولو هم بت بپرستيم و بگوييم به مناسبت يك امر ميهني بوده نه يك امر ديني.

    مگر خلقت ، اسلامي و غير اسلامي دارد؟‏ باستاني و اسلامي دارد؟

    برخي هر سال پيام نوروزي صادر مي كرده اند و عيد را تبريك مي گفته اند. مگر مي شود ناديده شمردش؟

    ضمنا همه علما هم تا جايي كه من مي دانم اعمال را رجائي دانسته اند. مثل هر نماز مستحبي كه هر زمان خوانده شود و خوب است. در اين روز هم خوب خواهد بود.

    جواب تان را نمي توانم بپذيرم.

    پاسخ

    سلام بر جناب دانا. 1. چرا نبايد عيد باستاني عيد شمرده شود؟ 2. موضوعات را نبايد با هم درآميخت. هر موضوعي حکم خاص به خود را دارد. 3.اسلامي يا غير اسلامي بودن مطلبي است حرام و حلال بودن مطلبي ديگر. 4. هر غير اسلامي ايي که حرام نيست. 5. اگر دليلي بر حرمت چيزي داشتيم از آن نهي کرده، آن را حرام دانسته و با ترويج آن مقابله مي کنيم مانند بت پرستي و عيد پاک و مانند اينها. 6. عيد نوروز گرچه از اعياد اسلامي نيست اما دليلي هم بر حرمت آن وجود ندارد تا ما از آن نهي کنيم و بر تبريک گويندگان آن خرده بگيريم. 7. موضوع سخن ما در دو مقاله آخر فقط در اسلامي بودن يا نبودن عيد نوروز است و اصلا کاري به حرمت يا حليت آن ندارد. موفق باشيد.

    پس قضيه اين پيام هاي نوروزي علما چي ميشود؟‏

    سركاري است؟!!

    پاسخ

    سلام بر جناب دانا. بسياري از علماي عظام از باب تسامح در ادله سنن، روايات اعمال نوروز را پذيرفته و حکم به استحباب اعمال وارده در اين روز مي نمايند.پيام نوروزي هم ظاهرا به مناسبت عيد باستاني است نه عيد اسلامي. موفق باشيد.

    سلام
    عيد شما مبارک
    مثل سابق پربار و به موقع
    اما جسارتا مواردي را معروض ميدارم:

    1.من معناي مفروع را در علم حديث نميدانم اما روايت معلي از نظر اعتبار و سند طيق بررسي و تحقيق بنده بي عيب است اما از نظر عبارات امام(ع) ميتوان گفت مطلب از تقيه خالي نيست و اين به واقعيت نزديكتر است.

    2.حال كه ما در كشور ايران ميزييم و اسلام و ايران از هم جدا نيست ودشمنان دنبال تفرقه اندازي بين مردم با به وجود آوردن گروههايي با نام هايي چون ملي گرايي . مذهبي گري و ... است كاش مقصود خود را از اين مقاله مشخص ميكرديد كه مطالعه كنندگان به اين شك نيفتند كه مذهبيون اداب آريايي را قبول ندارد.

    اين رسم اسلام و علماي اعلام است كه با ورود به هرمنطقه قوانين و عرف منطقه را اگر با ضروري اسلام تضاد نداشته باشد محترم ميشمردند.براي نمونه ماجراي ذبح گوسفند در نوفل لوشاتو براي حضرت امام بود كه چون مخالف قوانين منطقه اي فرانسه بود امام عزيز از خوردن گوشت حلال آن گوسفن امتناع كرد.

    حتي بالاتر ازدواج افرادي كه از دين ديگر وارد دين اسلام ميشوند صحيح دانسته ميشود.

    سرور گرانقدر هدف من از گفتن اين مطالب اينست كه بهتر است ما بگوييم اين رسم در اسلام نبوده اما اجراي صحيح آن براي اجراي صله ارحام نيز در تصاد با اسلام كه نيست بلكه ممدوح نيز هست و اين را از پيام هاي نوروزي حضرت امام و مقاو معظم رهبري نيز ميتوان درك كرد.

    درخواست من از شما اينست كه با تكمله اي بر مقاله بنويسيد كه اين رسم مطرود اسلام نيز نيست.

    زياده جسارت است.

    اميدوارم موفق باشيد.

    .
    .
    .
    .
    مدتي به جهت امتحانات نبودم.
    به روزم خوشحال ميشم بهم سربزنيد.
    ممنون

    پاسخ

    سلام بر جناب ملکي. اين عيد باستاني بر شما هم مبارک باشد. مطلب شما را مطالعه کردم. آن تکمله اي که فرموديد در مقاله نوروز آمده است. موفق باشيد.